انواع بازخورد:

بازخوردهای توصیفی انواعی دارند و بر حسب ملاک های مورد نظر به چند گروه طبقه بندی می شوند:

از منظرابزار ارتباط :

باز خورد های شفاهی :مانند گفتگوی معلم با دانش آموزی که در حال حل کردن یک مساله است.

بازخوردهای کتبی یا نوشتاری مانند آنچه معلم بر روی تکالیف دانش آموزان می نویسد.

از نظر محتوا :

بازخوردهای شناختی : بازخوردهایی که به دانش آموزان درباره یادگیری مطالب ومباحث درس ها ارائه می گردد .

بازخوردهای فرا شناختی :بازخوردهایی که درباره ی روش ها ونحوه ی یادگیری دانش آموزان ارائه می گردد.

از منظر ارائه دهنده یا منبع بازخورد : جریان بازخورد تنها بین معلم ودانش آموزان شکل نمی گیرد و موارد دیگری نیز دارد از جمله :

دانش آموز و دانش آموز ( هم سال سنجی )

دانش آموز و والدین ( سنجش والدین )

والدین ومعلم

و هم چنین بین دانش آموز و خودش ( خود سنجی )

از منظر زمان ارائه بازخورد :

باز خوردهای فرایندی : بازخوردهایی که دانش آموزان در جریان فعالیت های یادگیری خود دریافت می کنند.

بازخوردهای پایانی : بازخوردهایی که دانش آموزان در پایان یک مرحله از یادگیری مانند پایان نیم سال و پایان سال به صورت گزارش مشروح پیشرفت تحصیلی دریافت می کنند.

در واقع هدف از بازخورد در حین فرایند یاددهی یادگیری این است که این فرایند به شکل پیوسته با نیازهای یادگیری دانش آموزان و انتظارات آموزشی منطبق باشد.این کار تدریس را واقعی می کند و معلم را از داشتن توقعات غیر واقعی درباره ی نیازهای دانش آموزان دور می سازد.

ازخورد در کلاس به مثابه ی هسته ی اصلی فرایند یاددهی یادگیری است و باید چنین ویژگی هایی داشته باشد :ب

بازخورد جزیی از فرایند یادگیری تلقی شود .

پیوسته باشد :

سودمند باشد: یعنی حاوی اطلاعاتی باشد که دانش آموزان زا به این آگاه سازد که چه فعالیتی را انجام دهند تا انتظارات آموزشی بخوبی تحقق یابد.

به موقع باشد : در واقع باید سر بزنگاه یادگیری به دانش آموزان کمک کرد تا اصلاح مناسب را در فرایند یادگیری خود انجام دهند.

منبع بازخورد باید متنوع باشد : یعنی از منابع مختلف دریافت شود تا آثار و فعالیت دانش آموزان از منظره های مختلف و متفاوت بررسی شود.

توصیفی باشد : یعنی برای دانش آموزان واضح و روشن باشد. نمره یا رتبه ی صرف نباشد.

بازخورد کامل شامل دو بخش است :توصیف وضع موجود دانش آموز ( تلاش و پیشرفت ونتیجه )

ارائه ی رهنمود.

درا ین جا لازم است که سه مفهوم مهم که در توصیف عملکرد دانش آموز باید به آنها توجه نمود : از همدیگر تمیز داده شود این مفاهیم عبارتند از تلاش پیشرفت ونتیجه . توضیح این که در توصیف وضعیت یادگیری دانش آموز وابعاد سه گانه یادشده باید مورد توجه قرار گیرد.منظور از تلاش کوشش های فردی دانش آموز است که برای تحقق اهداف وانتظارات صورت گرفته است .مفهوم پیشرفت ناظر به تغییرات حاصل از این کوشش هاست . نتیجه همان میزان تحقق انتظارات است. البته نتیجه گاهی نیز فراتر از انتظارات است که در توصیف وضعیت دانش آموز باید مورد توجه قرار گیرد.

برخی جملات وکلمات را نباید در بازخوردهای توصیفی به کار برد زیرا ممکن است از اعتماد به نفس دانش آموز بکاهد از جمله :

نمی تواند یا نمی توانی

همیشه اشتباه می کنی

قادر نیستی یا قادر نیست

همیشه کارهایت کثیف و نامرتب است .

همیشه ناقص می نویسی

بطور کلی نباید هر برچسبی را که به برداشت منفی از توانایی ها و قابلیت های دانش آموز منجر شود در بازخوردها بکار برد.

بازخورد عنصر جدایی ناپذیر یک جریان یاددهی یادگیری است .

مثال هایی از انواع بازخوردها :

برخی از بازخوردها به منظور راهنمایی و ارائه راهکاری برای اصلاح موارد نادرست وکاستی های مشاهده شده ارائه می شود . بعضی از آنها جنبه انگیزشی و تشویقی داشته و دسته ای دیگر از بازخوردها بیشتر جنبه شناختی و فرا شناختی ( مقایسه ای و قضاوتی دارند ).

در زیر مثال هایی از هرنوع آورده می شود :

الف ) بازخوردهای قضاوتی :

وقتی می بینم کارت بهتر شده خوش حال می شوم .

امروز بهتر از دیروز جواب می دهی .

از این که دیکته ات را بطور کامل درست نوشته ای خوش حالم .

چه خوش خط نوشته ای لازم است تمرین های درس را کامل بنویسی.

تعداد جملات درستت خیلی بیشتر شده است به تو تبریگ می گویم .

دختر نازنینم تو برای یاد گرفتن درس ریاضی تلاش زیادی می کنی و پیشرفتت در ریاضی رضایت بخش است .

تواناییت در .......... بهتر شده است.

پسرخوبم امروز با دوستانت خیلی خوب همکاری داشتی.

اطلاعت بسیار جالبی را جمع آوری کرده ای .

نوگلم خوش حالم که آموخته های تو در درس ( سالم و قوی باشید) باعث شده است که صبحانه ات را کامل بخوری و دانسته هایت را در عمل بکار ببری.

کلمات هم آغاز و هم پایان را به درستی تشخیص می دهی .

نظم وترتیب را به خوبی در نوشته هایت می بینم.

دختر خوبم خوش حالم با تلاشی که کرده ای توانسته ای هفت کلمه را درست بنویسی.

به نظر می رسد در...... نیاز به تمرین داری.

ب ) بازخورهای تشویقی :

خدا قوت . تلاشتان در گروه قابل تحسین است.

نازنین تو استعداد زیادی در زیبا نویسی داری.

دخترم از این که یاد گرفته ای که دندانه ها را درست بگذاری ممنونم.

از این که راه درست را برای درس خواندن پپدا کردی خوش حالم .

توجه و دقت تو بسیار خوش حال کننده است.

با شادی زیاد می گویم شما از عهده انجام این کار برآمدید.

از صمیم قلب موفقیت شما را تبریک می گویم.

پسرم از این که می بینم در املا این قدر پیشرفت کرده ای خوش حالم.

از ایده های جدیدت در نوشتن لذت بردم.

نازنینم دفترت پر از کلمات زیبا ودرست است به تو افتخار می کنم.

علی جان امروز بهتر نوشته ای

پسر گلم از نوشتن املایت لذت بردم. امیدوارم دیکته های بعدی را هم درست بنویسی.

تو امروز با تلاشی که کردی توانستی شش کلمه را درست بنویسی.

از زیبایی و پاکیزگی کارهایت لذت بردم.

دلم می خواهد خط زیبای تو را به همه نشان بدهم.

نسبت به هفته گذشته پیشرفت قابل توجهی داشتی .

عزیزم برای موفقیت تو دعا می کنم . توهم تلاش کن .

از پیشرفت تو شاد شدم .

از این که می کوشی تا پیشرفت کنی خوش حالم.

خوشحالم که به کار گروهی علاقه داری.

از این که به موقع تکالیفت را انجام می دهی تشکر می کنم .

علاقه تو در فراگیری کارهای هنری چشمگیر است.

خط تمیز و زیبا و رفتار پسندیده تو مرا شاد می سازد.

از اخلاق پسندیده و خط زیبا وتلاشت سپاسگزارم .

چقدر زیبا قصه ی حضرت سلیمان را تعریف کردی.

در نوشتن حروف چه خوب دقت کردی.

به به چه زیبا نوشتی . دور حرفی را که قشنگ تر و درست نوشتی خط کشیدم.

از این که کارت هر روز بهتر از روز قبل است خوش حالم.

ممنونم که به دوستت در انجام تکالیف کمک کردی .

پسرم خسته ناشی . دست گلت درد نکنه.

دخترم از این که به خط زمینه توجه می کنی متشکرم.

متشکرم که با صبر و حوصله می نویسی.

چه با دقت به سوال جواب دادی .مهربانم از انجام تکالیفت فهمیدم که درس را خوانده ای.

پسرم : دخترم نقاشی زیبایی کشیدی . لذت بردم.

پسرم : دخترم : از پشتکار تو در انجام کارهایت لذت بردم.

دلم می خواهد خط زیبای تو را به همه نشان بدهم.

دختر خوبم از این که با کلمات جمله های زیبایی ساخته ای متشکرم

منبع : http://gh-kh701.blogfa.com/post/81